Receive all updates via Facebook. Just Click the Like Button Below

Powered By Blogger Widgets

Monday, February 4, 2013

7 MAKANAN PALING SADIS DI DUNIA

1. Ikizukuri (Jepun)


Makanan khas Jepun yang tentunya menyajikan ikan segar di atas piring dalam keadaan hidup. Di luar masyarakat Jepun, menu yang satu ini ternyata sangat kontroversi.. kerana makanan itu dianggap terlalu kejam. Kerana menu ini menyajikan ikan yang sudah ditaruh diatas piring dengan tubuh yang sudah teriris tipis-tipis tapi ikan tersebut masih dalam keadaan masih hidup. menggeliat bahkan masih berjuang untuk boleh bertahan hidup di atas piring Anda.


gambar selebihnya klik dibawah




2. Ortolan (Prancis)




Nama menunya sesuai dengan sajian yang akan kalian dapatkan jika Anda memesan menu ini. Bahan dari sajian ini berasal dari burung Ortolan. Membuatnya cukup mudah, burung ini beratnya hanya 2 ons lalu kedua mata burung ini ditusuk di kedua matanya dan diberi makan secara paksa sehingga berat badannya naik dua sampai empat kali lipat. Setelah dirasa cukup, lalu burung itu mulai di tenggelamkan hidup-hidup dalam Armagna (salah satu jenis minuman keras). Burung yang sudah mati di tenggelamkan ke dalam minuman keras tadi lalu dibakar sekitar 6-8 minit untuk membuatnya matang dan siap untuk Anda santap.

3. Foie Gras (Perancis)





Menu yang satu ini lebih sadis lagi, iaitu terbuat dari hati (liver) dari angsa ataupun itik. Agar boleh disajikan di dalam menu, itik ataupun angsa ini terlebih dahulu harus memenuhi syarat, iaitu pada saat umurnya yang dirasa sangat cukup, lalu sang itik ataupun angsa ini diberi makan dengan cara di paksa dengan memasukkan jagung yang berlemak hingga sampai ke hati (liver) biar boleh menggembung 6 kali lebih besar. Setelah semuanya selesai, para tukang masak Perancis itu siap mengakhiri kehidupan binatang ini di dunia. Setelah matang itik itu di hidangkan ke meja Anda.


4. Dojo Tofu (Jepun)



Tofu yang ertinya dalam bahasa Jepun tahu dna loach (sejenis belut). Dan cara memasaknya cukup mudah, rebus air hingga mendidih, lalu masukan tofu hingga tenggelam ke dalam dasar baldi, lalu tambahkan segera belut-belut kecil yang masih hidup di dalamnya. Belut-belut ini akan berebut untuk menembus masuk ke dalam tofu yang masih dingin kerana tidak tahan dengan air yang mendidih itu.

Hasil akhir dari sajian ini berbentuk seperti keju Swiss yang berlubang-lubang. Namun lubang-lubang itu bukan terbentuk saat proses fermentasi, namun kerana perjuangan para belut kecil yang menangis dan meronta menghindari panasnya air yang mendidih.

5. Feng Gan Ji (Tibet/China)




Menu masakan yang satu ini hanya memerlukan ayam segar, pisau yang sangat tajam, dan seorang tukang masak berhati dingin dan sekaligus kejam. Persiapan untuk menu ini adalah siapkan ayam yang sudah dibelah perutnya hidup-hidup, lalu keluarkan isi perutnya, dan digantikan dengan beberapa macam bumbu rahasia sebagai penyedap. Setelah itu, perut sang ayam dijahit sehingga tertutup lagi, dan digantung begitu saja di bawah terik matahari sampai kering.


6. Huo Jia Lu (China)


Menu makanan ini dari haiwan yang paling lugu menurut manusia. Yup, keledai. Daging keledai memang sudah biasa menjadi santapan kuliner. Namun untuk menyajikan menu satu ini, menurut panduan masak kuno dari China, agar lebih sedap, daging keledai harus dipotong dalam keadaan hidup, dimasak, dan langsung disajikan kepada para pelanggannya

7. Jiao Lu Rou (China)



Hampir sama seperti menu diatas, masakan ini masih berbahan sama iaitu daging keledai, namun berbeza cara penyajiannya. Keledai kali ini dikuliti hidup-hidup dan disiram dengan air mendidih pada dagingnya terus-menerus hingga matang.
Daging keledai pun siap dipotong untuk segera disajikan.















No comments:

Post a Comment

Blogger Tips And Tricks|Latest Tips For Bloggers Free Backlinks