Receive all updates via Facebook. Just Click the Like Button Below

Powered By Blogger Widgets

Tuesday, March 22, 2011

KOPI - ANTARA MITOS DAN FAKTA


KOPI – Fakta terbaru mengatakan bahawa kopi adalah baik untuk kesihatan anda dan ada beberapa fakta yg dijumpai hasil lebih daripada 18 ribu kajian tentang kopi yg telah diterbitkan dalam beberapa belas tahun kajian kebelakangan ini..antaranya:

selebihnya klik di bawah


1.MELINDUNGI HATI ANDA: peminum kopi tegar (1-3 cawan/sehari dgn kadar pengambilan gula yg s...edikit) mempunyai kadar yang lebih rendah terkena stroke daripada bukan pengemar minuman ini. Kesan berkaitan dengan antioksidan kopi: Kopi mempunyai antioksidan lebih pada hidangan dari blueberry, sehingga sumber terbesar antioksidan dalam diet Amerika. Semua antioksidan dapat membantu menekan kesan merosakkan daripada peradangan pada arteri(pembuluh darah). Kajian mengatakan, kopi meningkatkan tekanan darah dan degupan jantung, tapi dlm jangka masa panjang, itu benar-benar dapat menurunkan tekanan darah, sebagai antioksidan kopi mengaktifkan oksida nitrik yg melebarkan pembuluh darah dimana oksigen dan sel2 darah merah/putih dpt berjalan dgn lancar.

2. MENGURANGKAN DIABETES: Pengantioksidan ini(asid klorogenat dan quinides, khususnya) memainkan peranan seperti: meningkatkan kepekaan sel2 darah anda terhadap insulin, yang membantu mengatur gula dlm darah. Bahkan, orang yang minum 4 atau lebih cawan kopi setiap hari mungkin mempunyai risiko lebih rendah menderita sekurang-kurangnya 2 jenis diabetes, menurut beberapa kajian. Penyelidikan lain menunjukkan bahawa kafein boleh menumpulkan meningkatkan sensitiviti insulin, jadi jika anda minum beberapa cawan sehari, cuba pencampuran decaf(kopi nyah-kafein) sekali sekala.

3. HATI MENGEMARINYA: OK, kajiannya bukan terhenti disini, lain2 mengenai kopi ialah, makin rendah kes2 gejala sirosis dan penyakit hati yang lain. Salah satu analisis dari sembilan kajian mendapati bahawa setiap peningkatan 2-cawan kopi setiap hari dapat mengurangkan risiko kanser hati sebanyak 43 peratus. ianya melalui antioksidan - chlorogenic & asid caffeic - dan kafein yang boleh mencegah keradangan hati dan menghalang pertumbuhan sel-sel kanser.

4. MENINGKATKAN KEUPAYAN MINDA DAN KECERDASAN OTAK: Minum antara 1 ke 5 cawan sehari (dgn kadar pengambilan gula yg rendah) boleh membantu mengurangkan risiko Demensia dan penyakit Alzheimer, penyakit Parkinson, kajian menunjukkan antioksidan dapat mencegah kerosakan sel otak dan membantu neurotransmitter yang terlibat dalam fungsi kognitif untuk bekerja lebih baik.

5. MEMBANTU MENGURANGKAN SAKIT KEPALA ANDA: Kajian menunjukkan bahawa 200 miligram kafein dalam 16 auns ‘brewed coffee’-memberikan bantuan meringankan sakit kepala, termasuk migrain. Namun bagaimana kafein mengurangkan sakit kepala masih lagi belum jelas. Tetapi para saintis tahu bahawa kafein meningkatkan aktiviti sel-sel otak, menyebabkan sekitar pembuluh darah di otak mengecut. Satu teori adalah bahawa penyempitan ini membantu untuk meringankan tekanan yang menyebabkan rasa sakit, kata Robert Shapiro, MD, Ph.D., profesor neurologi dan pengarah Klinik Sakit kepala di University of Vermont Medical School.
Ini bukan bermakna kopi minum paling baik dan bukan juga bererti kopi yang tidak mempunyai keburukan. Beberapa orang yang terlalu sensitif terhadap kafein selalunya akan merasa gelisah atau cemas selepas minum kopi, peminum kopi kebiasaannya menggunakan ‘tolenrasi(tak kisah sangat) terhadap kafein ini dan menghilangkan masalah gelisah ini (tapi mereka masih memerluan kafein untuk waspada dan mencegah sakit kepala yg boleh membuatkan mereka lagi kegelisahan). Kopi juga boleh mengganggu tidur, terutama orang bagi org2 yg sudah berusia. Menghadakan pengambilan kafein sebelum penambilan kopi setiap hari dapat menyekat kesan ini. Dan yg terbaru, kopi tanpa filter(seperti yang dilaporkan oleh French-Press) dapat meningkatkan kolesterol LDL, jadi gunakan penapis atau jangan minum sekali dgn serbuk2 kopi yg belum hancur itu demi untuk menjaga kesihatan jantung kita

Jadi jika anda memang seorang peminat kopi dan anda boleh menjadikan ianya salah satu daripada diet kesihatan anda. NIKMATILAH KOPI ANDA ... tanpa rasa bersalah..!

3 comments:

  1. cam x sure je kopi baik utk kesihatan...hurmmm...

    ReplyDelete
  2. tu la pasal..rasanyer doc ada pesan jgn minum kopi sgt..hihi mcm2 hal :P

    Meh sini: Video: Nasib Janda!! 18sx

    ReplyDelete
  3. kopi adalah antara minuman kegemaran Nabi Muhamad selain susu dan madu.

    ReplyDelete

Blogger Tips And Tricks|Latest Tips For Bloggers Free Backlinks